Çocuklarda görülen ilaç alerjisi, bağışıklık sisteminin bir ilacı yabancı ve zararlı bir madde olarak algılayıp, vücudu bu ilaca karşı korumak için gösterdiği reaksiyon sonucu meydana gelir. İlaç alerjisi çok sık görülen bir alerjik hastalık değildir fakat nedenleri bilinirse tedbir alınabilir. Bizde bu makalemizde sizler için çocuklarda görülen ilaç alerjisinin nedenlerini anlattık.

İlaç Alerjisi Nedenleri nelerdir

İlaç Alerjisi Neden Oluşur?

Çocuğunuzun bağışıklık sistemi, kullandığı bir ilacı ölümcül veya bakteriyel enfeksiyon gibi zararlı bir madde olarak algıladığında vücutta o ilaca karşı alerji gelişir.  Çoğu zaman, bağışıklık sistemi ilaca karşı hassas olduğunda alerji meydana gelebilir. Bu demektir ki, ilacın kullanıldığı ilk seferde bağışıklık sistemi onu vücut için zararlı bir madde olarak algılamasıyla alerji gelişir ve vücut antikor üretmeye başlar.

İlaç Alerjisi Nasıl Oluşur?

Bağışıklık sisteminin ilk seferde o ilacı zararlı madde olarak algılayıp savunmaya geçmesinden sonra, ilacın ikinci kullanımında üretilen antikorlar bağışıklık sistemini uyarıp direkt olarak harekete geçirir. Bu süreçte salınan kimyasallar da alerji belirtilerinin oluşmasına neden olur.

Çocuğunuzun ilacı ilk kez kullanmasında bunun farkına varamayabilirsiniz.Ancak bazı verilere göre, antibiyotik gibi besin içeriklerindeki ilaç zerrelerinin miktarı bile çocuğunuzun bağışıklık sisteminin antikor üretmesi için yeterlidir.

Ancak alerjik reaksiyon her zaman aynı gelişmez. Bazı alerjik reaksiyonlar biraz daha farklı süreçlerle meydana gelebilir. Araştırmacılara göre; çocuğunuzun kullandığı bazı ilaçlar direkt olarak, T hücresi olarak adlandırılan -bağışıklık sistemi beyaz kan hücrelerine- bağlanabilir. Bu durum alerjik reaksiyona neden olan kimyasalların salınımını harekete geçirir. Böyle durumlarda alerjik reaksiyon ilacın alındığı ilk seferde meydana gelir.

İlaç Alerjisine Neden Olan En Yaygın İlaçlar

Her ilaç potansiyel olarak, çocuğunuzun bağışıklık sistemine göre alerji gelişmesine neden olabilir. Fakat bazı ilaçlar çok daha yaygın olarak alerjiyle ilişkilendirebilir.

Bu ilaçları saymak gerekirse, şunları söyleyebiliriz;

-Arı poleni ürünleri,

-Kortikosteroid kremler ya da losyonlar,

-HIV ya da AIDS ilaçları,

-Eklem iltihabı gibi otoimmün hastalıklarıda kullanılan ilaçlar,

-Kanser tedavisi için kemoterapi ilaçları,

-Ekinezya

-Penisilin gibi antibiyotikler,

-Aspirin ve steroid olmayan iltihap önleyici ilaçlar

Alerjik Olmayan İlaç Reaksiyonları Alerjiyle Karıştırılabilir

Bazen ilaca karşı çocuğunuzun vücudunun gösterdiği reaksiyonlar, ilaç alerjisi belirtileriyle birebir aynı olup karıştırabilir. Ancak farkı, bu durumun bağışıklık sistemi tarafından tetiklenmemiş olmasıdır. Bu durum alerjik olmayan aşırı hassasiyet ya da pseudoallergy reaksiyonu olarak adlandırılır.

Bu duruma neden olan belirli ilaçları şöyle sıralayabiliriz;

-Lokal anestezikler,

-Aspirin,

-Acıyı kesmek için kullanılan uyku ilaçları,

-Görüntüleme testlerinde kullanılan boyalar,

İlaç Alerjisi Risk Faktörleri

Herkesin bir ilaca karşı alerjik reaksiyon geliştirme potansiyeli olsa da, bazı faktörler bu riski attırabilir. Bu faktörler şunlardır;

-Yüksek doz, sık kullanım ya da uzun süre kullanımdan dolayı ilaca aşırı maruz kalmak,

-Çocuğunuzda alerjik rinit, alerjik astım, besin alerjisi gibi alerjik hastalıkların bulunması,

-HIV ya da Ebstein-Barr Virüsü gibi alerjik ilaç reaksiyonuyla ilişkilendirilebilen hastalıklar,

-Başka bir ilaca karşı daha önce alerjik reaksiyon oluşması,

-Ailedeki kişilerde ilaç alerjisi bulunması,

Önemli Bilgi:

Çocuk Alerji Uzmanları (yeni adıyla Çocuk İmmünoloji ve Alerji Hastalıkları Uzmanı) doğumdan 18 yaşına kadar görülen astım ve alerjik hastalıklar konusunda özel eğitim alarak Çocuk İmmünoloji ve Alerji Hastalıkları Uzmanı diploması alan ve aynı zamanda da Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Uzmanı olan doktorlardır.